Ingredienser för en lyckad fotbollsklubb

Sport och idrott i allmänhet är för många väldigt engagerande, och det är även så att det kan styra många personers sinnesstämning beroende på hur det går för laget i ens hjärta. I Sverige och även totalt sett över hela världen är fotboll den sport som lockar flest intressenter, oavsett om det handlar om åskådare, tränare eller spelare. Har man väl skaffat ett favoritlag och har fastnat för fotbollen så har man fått en livslång kärlek.

Vad är det då som gör att man fastnar för en viss klubb?

Det finns ett par faktorer som i första hand avgör vilken klubb man väljer att supporta. Ett klassiskt och ganska vanligt exempel är att man har en förälder som är intresserad, och därmed tar med sig sitt barn på ett par matcher för att skapa ett intresse. Det i sin tur leder till att barnet med största sannolikhet väljer att heja på den klubben. Att vänner hejar på en särskild klubb, kan även det vara en trigger som gör att man väljer samma lag. Även individuella spelare kan leda till att man börjar heja på ett lag i tidig ålder.

Hur blir en fotbollsklubb framgångsrik?

Som supporter vill man alltid att klubben man hejar på ska bli framgångsrik och att den ska uppnå stora framgångar och vinna många titlar. Det är ett hårt jobb som krävs för att lyckas med detta. Nedan kommer ett par exempel på saker en klubb måste vara duktig på för att lyckas.

  • Man måste givetvis ha en bra spelartrupp. Det är precis som på ett företag, där man måste ha bra anställda för att lyckas. Annars måste man anställa, eller ta in förstklassig bemanning, eller som i fotbollens värld värva bättre spelare.
  • Man måste tänka långsiktigt. Snabba och kortsiktiga lösningar är aldrig bra för att bygga upp något bra. Man måste därför ha en långsiktig tanke om var man vill vara om exempelvis 5 år.
  • Man måste satsa på sin ungdomsavdelning. Att köpa en spelare utifrån är ofta en dyr historia. Därför är det viktigt att ha en bra ungdomsavdelning som kan generera spelare till A-laget. Många klubbars mål är att ha en stomme med spelare från de egna ungdomsleden. De är ofta billiga, de har ett hjärta för klubben och de kan generera stora pengar vid eventuella vidareförsäljningar utomlands.
  • Man måste marknadsföra sig väl. Marknadsföring är viktigt för att locka gamla och nya åskådare till matcherna samt driva merförsäljning så som supporterprylar samt mat och dryck. Nuförtiden är det väldigt smidigt att se matcherna framför tv:n, vilket gör att färre personer väljer att se matcherna på plats.

Har en klubb lyckats med ovanstående ingredienser, så är den mest troligt redan framgångsrik eller åtminstone en bra bit på vägen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *