Den senaste i en allt längre rad med kraschade idrottslag skedde den 28 november 2016. Det var ett chartrat Avro RJ85 som skulle flyga det brasilianska fotbollslaget Associação Chapecoense de Futebol, populärt kallat för Chapecoense, till en match i Colombia. Matchen de var på väg till var den största och viktigaste i lagets historia. De skulle spela den första av de två finalerna i Copa Sudamericana mot det colombianska laget Atlético Nacional i Medellin. Av de 77 personerna ombord överlevde endast sex kraschen.
Planet tillhörde det venezuelanska bolaget LaMia som opererade från Bolivia. Laget ville först anlita bolaget för en direktflygning mellan São Paulo och Medellin men flygreglerna tillät inte det. De ville dock fortfarande anlita LaMia som hade flugit många fotbollslag inför matcher över hela kontinenten. Två veckor innan kraschen flög det argentinska landslaget med samma plan. De fick flyga med ett annat bolag till Santa Cruz i Bolivia och där byta till LaMias plan. Flygrutten hade en mellanlandning i Cobija inplanerad för att fylla på bränsle. Dessvärre blev avresan från Santa Cruz försenad eftersom en passagerare ville ta ut något ur sitt bagage och de skulle inte hinna till Cobija innan den flygplatsen stängde.
Piloterna försökte flera gånger få tillstånd att flyga direkt till Medellin men fick nej av flygadministratörerna i Bolivia eftersom en sådan flygning låg på gränsen för planets räckvidd. Det beslöts i stället att de skulle gå ned i Bogotá för att tanka. Detta verkar piloterna avsiktligt ha struntat i, och det visade sig senare att det hade blivit en vana hos LaMia att flyga på planens reservbränsle. De var ganska nära Medellin när piloterna anropade tornet och sa att de ville få förtur för landning. Ett annat plan hade redan begärt förtur på grund av misstänkt bränsleläckage, så LaMia-planet fick lägga sig i vänteläge.
Några minuter efteråt slocknade motorerna en efter en och med dem elektriciteten ombord. Planet låg då på 2700 meters höjd och 18 kilometer från landningsbanan. Reglementet för landning på den flygplatsen säger att planen måste ligga på minst 3000 meter vid inflygningen söderifrån. Planet slog i toppen på Cerro Gordo och kraschade. Eftersom det rådde dimma på berget kunde inte undsättningshelikoptrarna komma fram till nedslagsplatsen på två timmar.
De bolivianska flygmyndigheterna drog in LaMias tillstånd och efter utredningen fängslades en av ägarna och en släkting till honom som arbetade på en flygmyndighet i Bolivia. En annan av ägarna höll sig undan. Atlético Nacional begärde hos det sydamerikanska fotbollsförbundet att Chapecoense skulle tilldelas cupvinsten vilket också skedde. Atlético Nacional tilldelades Fair Play-utmärkelser av FIFA och CONMEBOL för sitt förslag. Runt om i världen inleddes fotbollsmatcher med en tyst minut. De argentinska och brasilianska fotbollsklubbarna erbjöd Chapecoense att få låna spelare gratis under överskådlig tid, ett erbjudande som dock avböjdes eftersom klubben ville bygga upp ett nytt lag på egna meriter och talanger så fort som möjligt.
Det här var inte den enda flygkraschen med ett fotbollslag eller annat idrottslag inblandat. 1972 kraschade till exempel ett rugbylag från Uruguay i Anderna. Denna krasch har skildrats i filmerna Survive! och Alive. Av Chapecoenses förstalag överlevde endast tre spelare.